U3F1ZWV6ZTQzNTUwNjc2NzQ5ODk1X0ZyZWUyNzQ3NTUzMjc1ODQwMg==

التعافي بعد الصدمات - الهرم المصرى نيوز

التعافي بعد الصدمات

 


بقلم : د/ رنا أحمد درويش


من كتر الكلام الكتير عن التعافي و الوعي النفسي المنتشر بقي فيه هوس بالتعافي ! كله عاوز في أسرع وقت يبقي بلا ألم ، كله عاوز ينام ويصحى يبقي متعافي من أي جراح أو صدمات نفسية ، و ده في حد ذاته بيسبب ألم إضافي فوق الألم الأساسي .. 


المشكلة دايماً في إدراك الناس لمفهوم عميق جدًا زي التعافي ،، و اللي للاسف ساعات بيتفهم إنه مجرد تجاوز سطحي لمشاعر سلبية .. فانا متعافي يعني " انا مبقتش متضايق أو محبط " مع أن التعافي الحقيقي هو أوسع من مجرد تغيير حالة شعورية .. 


مثلًا لو في عسكري خسر رجله في حرب ، مهما عمل من محاولات طبية حديثة لاستعادة رجله مش حيقدر . نفس الفكرة مع إنسان إتصاب جامد نفسيًا ،، عمليا مش حيقدر يرجع نفسه زي قبل الاصابة فخلاص الكلمة اللي جرحته سمعها ، الموقف اللي أذاه حصل ، الواقع اللي مكانش مصدقه شافه بعينه .. 

خلاص الماضي مش هيتغير ! وهم إنه هيرجع زي ما كان قبل الإصابة ده مستحيل ، بس يقدر يتعايش مع الإصابة ،، يتعايش مع الاعاقة بتقبل و قوة  ..


في النهاية ، التعافي مش زي ما سوشيال ميديا بتصوره ، القصص الخارقة عن ناس خرافية تجاوزت كوارث نفسية و عايشة حياتها كأن مفيش حاجة حصلت و إنتوا اللي خايبين إنكم مش جامدين زيهم ! ... 

لا ده ساعات التعافي الحقيقي أن الانسان مش قادر يتعافي !! مش قادر يبقي زي الفل !!  و بالرغم من كدة عنده صدق حقيقي تجاه نفسه إنه يستحق حياة افضل ، بالرغم من الاعاقة و الجرح العميق هيكمل و هيعيش حياته و يحقق أحلامه .. فالتعافي الحقيقي بيبدأ لما الشخص بيتحرر من هوس الرجوع لحالته الاولي و يسخر كل طاقته و إمكانياته لصناعة حالة جديدة .. حالة أكثر نضجاً و صلابة ..


التعافي مش مجرد محو للماضي ، إنما التعلم التعايش مع وجوده

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة